BOLAS in het Voortgezet Onderwijs

havo • atheneum • gymnasium • technasium

Met de prijswinnende webapp BOLAS leer je betrouwbare informatie op Google snel te vinden, doorzoek je wetenschappelijke databanken en rapporteer je de zoekstrategieën, literatuurlijst en werkverdeling.

Waarom BOLAS?

Het belang van informatievaardigheden in het onderwijs

Bestaande uitdagingen & kansen

Hoe beperk je het onderzoek?

Hoe beperk je het onderzoek?

Onderzoek moet behapbaar blijven. Het is belangrijk vroeg te beperken en bruikbare deelvragen te formuleren. Zo bespaar je veel tijd achteraf. BOLAS helpt daarbij en leert leerlingen te beperken.

Hoe selecteer je betrouwbare bronnen?

Hoe selecteer je betrouwbare bronnen?

Het wordt steeds moeilijker bronnen te selecteren uit de overload die Google biedt. Met BOLAS leren leerlingen vaardiger om te gaan met Google. Dit volgens het principe: Google zoekt en jij filtert.

Beyond Google: er is méér!

Beyond Google: er is méér!

Met Google zoek je alleen op het topje van de ijsberg die het internet voorstelt. Met BOLAS ga je verder de diepte in. BOLAS reikt relevante databanken aan met topliteratuur. Er is meer dan Google en Wikipedia! En dat wil je je leerlingen niet onthouden.

Hoe ging de samenwerking?

Hoe ging de samenwerking?

Vervelend als op het allerlaatste moment blijkt dat één leerling bijna alles alleen heeft gedaan. Met BOLAS zie je wie wat en hoe doet. Zo heb je als begeleider op elk moment zicht op de samenwerking.

Bronverwijzingen & literatuurlijsten

Bronverwijzingen & literatuurlijsten

Incomplete referenties en bronverwijzingen zijn verleden tijd met BOLAS. Leerlingen zien welke velden ze moeten opgeven (jaar, auteur etc.) en voegen de bronverwijzing direct toe in het verslag. Begeleiders controleren de referenties met één klik.

''Niks gevonden!'' Hoe zoeken leerlingen?

''Niks gevonden!'' Hoe zoeken leerlingen?

“Er is niks te vinden over dit onderwerp!” zeggen leerlingen. Met BOLAS weet je hoe leerlingen gezocht hebben. Hebben ze alleen Nederlandse of ook Engelse zoektermen gebruikt? Hebben ze ook in databanken gekeken of alleen in Google? 

Vergroot informatie- en onderzoekvaardigheden

Versterkt de basis voor de vervolgopleiding

Verhoogt de kwaliteit & onderwijsresultaten

Wat zeggen docenten en leerlingen?

“BOLAS is ontstaan in de onderwijspraktijk en op basis van de ervaringen verder ontwikkeld. Gebruikers krijgen snel toegang tot bronnen van hoge kwaliteit en leren de informatie te verwerken en te beheren. Zoeken is na het gebruik van BOLAS nooit meer hetzelfde. Gebruikers worden bewust van hun zoekgedrag en worden daardoor kritischer.”- Rector van het Christelijk Gymnasium Utrecht (CGU), Mw. drs. R. Bekker
“Met het gebruik van BOLAS zie ik welke denkstappen leerlingen maken bij het raadplegen van bronnen. Ik kan gerichter begeleiden en ik hoef niets voor te zeggen. Ik kan meer coachen op het zoekproces.”- Wim van der Kamp (docent Voortgezet Onderwijs)
“Een mooi initiatief. Opvallend hoe het gebruik van BOLAS de kwaliteit van de zoekresultaten verbetert en leerlingen bewust maakt van hun zoekstrategie. Boeiend hoe onze leerlingen reageren op het programma. Ik citeer: “Naast het slimmer zoeken op Google, kijk ik voortaan ook in databanken!”- Rector van het Christelijk Gymnasium Utrecht (CGU), Mw. drs. R. Bekker
“BOLAS geeft een goede opstap naar het vervolgonderwijs.“- Roeland van Oss, PWS-coördinator Christelijk Lyceum Zeist
“Met behulp van BOLAS kan ik makkelijk informatie vinden op het internet. Dat was me anders niet gelukt.“- Jelle Westerhof (leerling VWO4)
“Met BOLAS kan ik alles vinden wat ik wil en toch blijft het overzichtelijk.”- Sarah de Koff (leerling VWO6)

Probeer BOLAS gratis uit

Ervaar wat BOLAS kan bieden voor jouw school

Zonder verplichtingen 5 dagen gratis bekijken

 Voor begeleiding bij het profielwerkstuk

 We komen je laten zien hoe het werkt

Met BOLAS speelt u net als deze scholen in op de 21 Century Skills zoals geïnitieerd door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO), platform Onderwijs2032 en Kennisnet